Artikel: Lotus speelt troef uit | Bron

Volgens analisten is door de introductie van Vulcan Lotus een belangrijk onderdeel in de strategie van IBM. De grote vraag is echter of Lotus de belofte van Vulcan kan inlossen, ook omdat het pakket belooft vast te houden aan standaarden en open API’s zoals HTML5 en REST.

Nauwelijks ervaring
Verschillende onderzoeken wijzen IBM op de mogelijkheden die uit social collaboration tools gehaald kunnen worden. Probleem is dat ‘Big Blue’ geen ervaring heeft met deze doelgroep. Onderzoeksbureau Nielsen toonde vorig jaar aan dat de meest succesvolle initiatieven op het gebied van social media van personeel komt uit de front-end van het bedrijf. Vaak gaan zij onvoorbereid te werk, ongehinderd door enige vorm van relevante kennis.

“Het draait nu allemaal om collaboration”, zegt analist James Governor van RedMonk. “Iedereen is bezig kosten opnieuw te definiëren, activa opnieuw te waarderen en relaties met leverancier te herzien. Een nieuwe groep klanten ontstaat. Vroeger was e-mail een fenomeen ingegeven door IT, in de tijd van 2.0 is collaboration een fenomeen ingegeven door de business.”

Ook rivalen Microsoft, Google en Cisco hebben of komen met een uitgebreide collaboration-strategie. Nieuwkomer op dit gebied is VMware, dat onlangs Zimbra van Yahoo overkocht.

'Veel webkennis'
Volgens Govenor heeft Lotus de afgelopen jaren veel meer geleerd van het web dan Microsoft en wordt die kennis op een goede manier gebruikt. “Ik denk dat IBM met Lotus sinds lange tijd weer zelfvertrouwen en potentie heeft.”

Op de conferentie Lotusphere 2010 speelde IBM alvast zijn troefkaart met Vulcan. Ook kondigde het verbeteringen aan in zijn social software Connections en UC-platform Sametime. Het introduceerde ook LotusLive Notes, een door IBM gehoste dienst en LotusLive Labs, een onderdeel waar gebruikers en IT kunnen experimenteren met de nieuwste tools van het bedrijf.

De grootste veranderingen in Connections zijn de integratie met BI-pakket Cognos en de toevoeging van nieuwe mobiele software voor zowel iPhone, BlackBerry, Android als Nokia-smartphones. Daarnaast kan de gebruiker het meest merken van collaboration door de notificaties in Connections Today, de Atlas voor Connections, de social networking visualisatie en analyse tool, XPpages voor ontwikkelaar en Notes 8.x toevoegingen als de Sidebar.

Openheid biedt toegang externe systemen
“Vulcan vormt het raamwerk achter de integratie van collaboration en business services. Het is een uitgebalanceerd systeem dat context toevoegt door social analytics”, aldus algemeen directeur Alistair Rennie van Lotus. “Ook belangrijk is het gegeven dat het systeem open is. Informatie van derden moet naar binnen kunnen komen.”

Wat op papier allemaal goed klinkt, moet in de praktijk nog maar bewezen worden. “Ze moeten sowieso een goede organisatie achter de visie van Vulcan hebben staan. Gezien de historie van IBM’s management kan dat nog een heet hangijzer worden”, aldus CEO Harry Wong van Lotus-business partner Casahl. “Ze moeten de verschillende organisaties in het bedrijf bijeen brengen om de visie te laten werken. Nu staan de verschillende business units in het bedrijf nog op zichzelf.”

'Eindgebruikers vragen nooit om IBM'
Ook moet IBM zich in de lobby mengen die zijn best doet om social software naar de enterprise te brengen. “Een nadeel van IBM is dat ze IT in het verleden aan businessmanagers hebben verkocht”, aldus analist Tom Austin van Gartner. “Ik heb nog nooit gehoord van eindgebruikers die willen overstappen naar IBM-technologie. Er bestaat nog geen vraag vanuit die eindgebruikers.”

“Het concept achter Vulcan spreekt me aan”, zegt Notes/Domino expert Scott Wenzel. “Maar het moet een compleet product zijn. Je moet het kunnen volledig op zijn waarde kunnen schatten voordat je kunt oordelen of het een succes zal zijn. Ik denk dat ze zullen verassen in positieve zin.”

In een jaar of twee zullen we weten of Vulcan het gedroomde succes voor Lotus is geweest of opnieuw een mislukte gok in de verkeerde richting.

E. Roelofse, 28-01-2010 | Bron | Reageer