Artikel: Ter ontspanning naar de koffieautomaat lopen | Bron

Ter ontspanning naar de koffieautomaat lopen, hoeft niet meer. De nieuwste emailprogramma's op de werkvloer bevatten ook sociale tools, waardoor werknemers onder andere met elkaar kunnen chatten, bloggen of een netwerkgroep opstarten.

Steeds meer automatiseerders zien brood in sociale tools voor bedrijven. Na diverse start-ups, wil e-office met IBM software het bedrijfsleven socialer maken. Web 2.0 en de daarbij behorende applicaties zijn volgens het Houtense bedrijf e-office de fase van buzzword ontgroeid. De firma bepleit dat sociale software een geheel nieuwe en intuïtieve manier biedt om informatie te delen en samen te werken.

Met het door IBM ontwikkelde Lotus Connections springt e-office actief op de trend in waarbij web 2.0 technieken gebruikt worden om snel gegevens te produceren en uit te wisselen. "Het kan best zijn dat iemand van marketing een geniaal financieel idee heeft, of andersom. In traditioneel georganiseerde bedrijven komen die goede ideeën zelden goed door, maar nu kunnen ze worden uitgewisseld", zegt Frits Mandersloot, verantwoordelijk voor Lotus Connections binnen e-office, tegen Webwereld.nl.

E-office is niet de eerste partij die Web 2.0 op de werkvloer introduceert. Vorige maand onthulde Winkwaves al het Kenniscafé, een sociaal platform voor bedrijven wat "het koffieautomaatgevoel" terug moest brengen op de werkvloer. Ook CMS-ontwikkelaar CoreMedia maakt voor hun web 2.0 strategie al gebruik van hun eigen producten. Ontwikkelingen als deze tonen aan dat Web 2.0 en sociale netwerken een steeds belangrijkere rol gaan spelen op de werkvloer.

Lotus Connections is een online applicatie waarin een aantal onderdelen worden gebundeld die hun oorsprong vinden in sociale netwerk-functionaliteit. Er is de mogelijkeid om een eigen professioneel profiel aan te maken en een gebruiker kan bovendien tags toevoegen aan zijn eigen profiel, maar ook aan dat van een collega. Met behulp van een netwerkcomponent die vergelijkbaar is met LinkedIn kunnen er makkelijk dwarsverbanden gelegd worden. De gebruiker kan een blog aanmaken en met de optie om communities te vormen kunnen gelijkgestemden elkaar vinden en kan de community als vraagbaak aangewend worden. Met het onderdeel 'activities' kan er daadwerkelijk actief worden samengewerkt; hier kunnen verschillende onderdelen van een klein projectonderdeel online verzameld worden. Uiteindelijk biedt de homepage in één oogopslag een overzicht van alle onderdelen en activiteiten.

Eerder dit jaar toonde een onderzoek van CIO.com aan dat de meeste it-managers absoluut niet zitten te wachten op web 2.0 applicaties zoals blogs, wiki's en sociale netwerken. Hierbij kwam onder andere naar voren dat beveiliging voor hen een heikel punt bleek te zijn bij de adoptie van dergelijke technieken. Ook bleek dat een groot deel van de it-managers zichzelf afvraagt welke toegevoegde waarde web 2.0 voor hun bedrijft biedt.

P. de Bondt, 11-12-2009 | Bron | Reageer